Bildanalys av den här bilden
1. Gör en enkel men detaljerad bildbeskrivning. (denotativ nivå) Ta fasta på personerna, miljön, situationen och föremålen i bilden.
T.ex: plats, tid, händelser, kroppsspråk, mimik, blickriktningar. Är bilden i färg/svartvitt? Vad har den för format, utsnitt, hel, halv eller närbild, Vad är det för perspektiv, hur är ljusets karaktär/riktning? Är bilden dokumentär eller iscensatt?
T.ex: plats, tid, händelser, kroppsspråk, mimik, blickriktningar. Är bilden i färg/svartvitt? Vad har den för format, utsnitt, hel, halv eller närbild, Vad är det för perspektiv, hur är ljusets karaktär/riktning? Är bilden dokumentär eller iscensatt?
Det är 2 herrar på bilden och en bil. Bilen är parkerad och de två männen står bredvid. De tittar inte in mot kameran. De är massa höstlöv på marken och inga blad kvar på träden. Det står ungefär fem träd i bakgrunden, de fem träden är mest synliga/tydliga. Hela bilen är inte med på bilden, utan ungefär halva framdelen men hela bakdelen. Förar dörren är öppen. Båda männen står med händerna i fickan, den ena mannen är mörk och den andra är vit. Den mörka mannen står bakom den vita mannen. Den vita mannen bär kostym och slips medan den mörka mannen bär skjorta. Männen står riktade mot vänster i bilden. Bilden är en helbild då naturen och omgivningen runt männen finns med. Bilden är även tagen ur ett centralperspektiv då männen syns framifrån. Bilden är ganska grumlig, färglös, oskarp och relativt mörk. Jag har svårt att förstå om bilden är dokumentär eller iscensatt. Mycket tyder på att det är en dokumentär då jag som fotograf känns väldigt främmande för männen då de tittar åt en annat håll. Det känns med andra ord som att de inte vet att jag är där och därför kan jag ha tagit bilden utan att de vetat om det. Samtidigt så ser jag inga andra människor på bilden vilket gör att det kan vara svårt att ta en smygbild på männen. Om jag hade fotograferat borde de därför lagt märket till mig och tittat åt mitt håll om jag nu inte smälte in med omgivningen. Därför är det svårt att veta om bilden är iscensatt eller dokumentär.
2. Tolka bilden: vilka konnotationer väcks av bilden? Vad får den dig att tänka på? Vad finns det för stämning, atmosfär i bilden? Vilka känslor är förknippade med detta? Varför tolkar du bilden som du gör? Försök att motivera din tolkning genom att aktivt peka på bildens olika delar.
När jag kollar på bilden börjar jag fundera kring varför männen står som de gör. Varför kollar de åt samma håll och vad riktar de blicken på? Jag får även en obehaglig känsla när jag kollar på bilden då det känns som att något tragiskt har hänt. Den känslan får jag av männens hållning, kroppsspråk och utrycklösa ansikte. Även färgerna i bilden bidrar till ytterligare obehag. Det är nämligen inga glada färger i bilden utan gråaktiga, bruna och så vidare vilket leder till att bilden känns deppig. Även oskärpan leder till det. De lövfria träden och löven på marken tyder även på att det är höst. Hösten kopplar jag även med nedstämdhet åd jag anser att det är en deppig årstid. Stämningen i bilden blir därför deppig och orolig men samtidigt lugn. Varför jag tycker att bilden är lugn är för att den saknar aktion. Den är väldigt stilla då träden står rakt, löven ligger tugnt på marken, sjön är stilla och bilden och männen står väldigt fast på marken utan rörelse.
Då en bil finns med i bilden får jag en känsla av att männen tagit bilden till platsen för att granska något. Då bildörren är öppen får jag känslan av att de precis kommit till platsen. Jag får även en känsla av att bilden är ganska gammal pågrund av att bilden är en gammal modell och av männens kläder. Den vita mannen har stiligare kläder än den mörka och den vita mannen står i förgrunden för den mörka. Av det får jag en känsla av att den mörka mannen är den vita mannens chaufför.
3. Fundera över din roll som betraktare. Hur ser du på bilden? Deltagande eller iakttagande? Finns det en närhet eller distans till bilden? Varför?
Jag skulle säga att jag känner mig iakttagande till bilden. Männen tittar inte åt mitt håll och vilket gör att det känns som att de inte ser mig. Det leder även till att jag inte känner mig deltagande och därför istället iakttagande. Då männen tar upp stor del av bilden måste jag haft en väldigt bra zoom eller stått nära männen. Jag får hur som helst känslan av att jag står nära männen vilket bidrar till närhet till bilden.
4. Kan du placera bilden i ett sammanhang? Finns det någon genre där bilden skulle passar in? Varför?
Bilden skulla passa i ett samananhang för en bilolycka exemepelvis. Bilden skulle nämligen kunna motsvara två män som besöker en olycksplats lång efter händelsen. Det skulle då förklara varför parkerat utanför vägen, vad de kollar på och varför de ser så deppiga ut. Ett annat förslag skulle kunna vara att bilden passar in i ett rasistiskt eller antirasistiskt samanhang. Om det är ur ett rasistiskt skulle de kunna vilja visa att mörka har mindre makt i samhället då den mörka har mindre fina kläder, står i bakgrunden till den vita, har mindre fina kläder och ska föreställa den vita mannens chaufför. Ur ett antirasistiskt sammanhang skulle de kanske istället vilja visa att det här är fel. Vita och mörka är lika mycket värda!
William Eggleston - PASTICH

Jag åkte som sagt till Mexico under den här uppgiften, då jag valde att göra en pastich av Martin Parr's bilder men att fotografera turister som gjorde galna saker, eller bara allmänt turistigt var inte det lättaste, när jag väl hittade något hade jag bara min mobil-kamera som inte räckte till. Därför valde jag att göra en pastich av William's fotografier istället, han tar väldigt vardagliga bilder och gör sedan om de till lite gammaldags redigering. Då tänkte jag att jag skulle ta något vardagligt i Mexico, jag började med att fotografera tre super feta fiskar som låg på stranden, sedan när jag kom in, då såg jag att jag inte fått med en av fiskarna 100 % och då blev det inte som jag ville så då valde jag att ta en ny: DEN HÄR! Jag blev så himla nöjd med den eftersom båten var så fin, sanden också och utsikten, vattnet, allting var så fint. Det är verkligen vardag i Mexico för turister dock inte för alla Mexicanare, men nu valde jag att fotografera vardagligt för en Turist i Mexico: Båtar, stränder osv. såg man såklart varje dag och det gjorde det vardagligt för mig.
Att redigera var inte det lättaste, det är väldigt mycket färg i bilderna men ändå så är det inte det. Det är svårt att förklara, men den röda färgen är väldigt stark i hans bilder medan han får ett gammalt uttrcyk i bilderna som är väldigt fint. Sedan använder han sig av väldigt hög kontrast. Jag fick alltså jobba med att få fram lite blåare, rödare och mer kontrast i bilden samt så gjorde jag himlen mycket mycket ljusare än vad det egentligen var eftersom i hans bilder har himlen varit ljus och ganska diskret. Jag är riktigt riktigt nöjd med bilden, tycker den är jätte fin. Det som kunde vara bättre är isf redigeringen men jag har gjort så gått jag kan, hade jag haft mer kunskap hade jag säkert kunnat gjort den mera lik hans färger.

